ALLMÄNNA KÖPVILLKOR FÖR KATRIN BÅÅTH AB
ALLMÄNT
Dessa villkor gäller alla beställningar som görs av kunden hos Katrin Bååth AB, org. nr 556983-5332, via vår e-handel butik.katrinbaath.se (nedan ”E-handeln”). Genom att använda och/eller göra en beställning via E-handeln godkänner du villkoren som anges i detta dokument (”Villkoren”), samt godkänner och bekräftar du att du samtyckt till och tagit del av informationen om personuppgifter och användningen av cookiepolicys och integritetspolicy, som utgör en integrerad del av dessa Villkor.
Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om oss framgår av E-handeln. För att handla hos oss måste du vara över 18 år, inte stå under förmyndarskap. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgett felaktiga personuppgifter).
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på E-handeln. Dessa villkor kan komma att ändras. Den version av Villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på E-handeln när du gör din beställning.
AVTAL
Vid en beställning på E-handeln ingås avtal om köp först när du mottagit orderbekräftelse från oss per e-post. Din orderbekräftelse är kvittot på ditt köp och vi uppmanar dig att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med vår kundservice eller för retur/reklamation.
KUNDUPPGIFTER M.M.
När du ska genomföra en beställning på E-handeln kommer du att bli ombedd att lämna vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som du fyller i är korrekta och fullständiga, och du ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Kontrollera alltid att din mejladress och ditt mobilnummer är korrekt i fyllt innan du lägger din order. Detta för att du ska få din orderbekräftelse och för att fraktbolaget ska kunna avisera dig. För närmare information om vår behandling av personuppgifter, se vår integritetspolicy [LÄNK].
PRISER
I priserna ingår moms för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som vi inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. Vi reserverar sig för eventuella stav- eller skrivfel på priser, vikter, storlekar eller likande.
BETALNING
Vi erbjuder kontokortsbetalning. I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad. I kassan hittar du också fullständiga frakt- och betalningsvillkor.
LEVERANS OCH TRANSPORT
Beställningar levereras normalt inom 3–7 dagar för beställningar inom Sverige. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera E-handeln, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL till ett utlämningsställe nära dig, ibland skickas de som post av Postnord. OBS! Alla stora möbler och skåp samt parasoller skickas inte utan behöver hämtas i Jönköping om inte annat anges.
SKADADE VAROR
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss via e-post till ateljen@katrinb.se.
ÅNGERRÄTT
Du har alltid 14 dagars ångerrätt vid köp av varor på E-handeln. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
Om du vill ångra köpet ber vi dig meddela oss detta innan ångerfristen löpt ut genom att skicka ett mejl till oss på ateljen@katrinb.se. Du kan även meddela oss att du ångrar köpet genom att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt. Blanketten hittar du via https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och- mallar/angerblankett.
Vid utövande av ångerrätten ansvarar du för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med sådan vid köpet. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från att du meddelat oss att du vill utöva din ångerrätt.
Om du vill lämna åter en vara och få full ersättning har du bara rätt att hantera varan i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. Skulle du ha hanterat varan i större utsträckning än detta har vi rätt att dra av en summa på det belopp som vi återbetalar. Prisavdraget skall motsvara den värdeminskning som skett jämfört med varans ursprungliga nyskick.
Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att E-handeln erhållit varan/varorna i retur. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
REKLAMATIONER
Du har rätt att inom tre år från köpet reklamera varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Skulle du få en defekt, fellevererad vara eller om det är något annat som avviker från din beställning så kontakta kundservice, ateljen@katrinb.se, så snart felet upptäcks. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.
När reklamationen godkänts av oss kommer vi att återbetala dig det du betalt för den felaktiga varan. Om du önskar skicka klagomål kan du göra det på följande adress:
Katrin Bååth AB
ateljen@katrinb.se
0761-19 30 23
Tändsticksgränd 28
553 15 Jönköping
ÅTERBETALNINGAR
Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt reklamationen.
FÖRSENAD LEVERANS
Vid eventuell försening på 30 dagar kan du häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Har du betalat i förskott och vill häva köpet p g a försenad leverans återbetalar vi inom 30 dagar.
Har du inte mottagit avisering om att paketet finns att hämta inom leveranstiden på 3–7 arbetsdagar måste du kontakta oss så vi kan se vad som hänt med paketet, ateljen@katrinb.se.
ÄNDRING AV UPPGIFTER PÅ SKICKAD ORDER
Det är viktigt att kontrollera så namn, adress, mobilnummer och mejladress stämmer innan du slutför ditt köp. Namnet måste skrivas exakt så som det står på din legitimation.
Vi ändrar inga uppgifter på en order som redan är skickad. Kan ordern inte hämtas ut ligger paketet kvar hos utlämningsstället/boxen i 7 dagar. Har det blivit fel, kontakta oss på ateljen@katrinb.se, för att meddela rätt namn eller adress. Detta så vi kan notera det på ordern och skicka ut paketet på nytt med rätt uppgifter när det kommit tillbaka till oss som outlöst. 250 kr debiteras vid outlöst paket om ordern inte skickas ut på nytt.
EJ UTHÄMTADE PAKET
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om du inte hämtar ut ditt paket så kan du komma att debiteras en administrativ avgift på 250 kr.
RESERVATIONER
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under ”Force Majeure” nedan.
AVBOKNING VID WORKSHOPS/RETREAT & ÖVRIGA EVENT
Alla event anordnade av, eller i samarbete med oss har ett begränsat antal platser. Först till kvarn gäller vid köp av biljetter. Anmälan är bindande vilket betyder att avgiften inte återbetalas vid avanmälan. Som deltagare kan du däremot överlåta din plats till någon annan om du så önskas. Men det är ditt ansvar att lösa en ersättare. Vid alla event tas det för givet att alla som medverkar enbart kommer om de känner sig fullt friska och krya. Vi tar inte ansvar för att ersätta någon vid sjukdom eller annan typ av avbokning. Har du frågor kring avbokningar för workshops, vänligen maila oss på katrinb@katrinb.se innan bokning.
FORCE MAJEURE
I händelse av krig, pandemi, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, sjukdom och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, ska utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Vid reklamationer och eventuell tvist som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr för klagomål. Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag.